In het jongste decennium was eten aan de voordeur geleverd krijgen, op zichzelf al een trend. Het gemiddelde stadsbeeld was tien jaar terug nog lang niet zo vergeven met snel fietsende jongeren, een grote rugzak torsend of een kubus achterop de fiets. Food delivery was op dat moment al jaren de core business van grote jongens zoals Thuisbezorgd.nl.
De opkomst van het internet en het maaltijd bezorgen gingen hand in hand en de diensten van Deliveroo en Uber Eats draaiden overuren. Maaltijdbezorging is nu niet meer weg te denken uit Nederland en heeft zich van trend tot klassieker ontwikkeld. Even een paar cijfers over dit eetvervoer:
- klanten zijn vaak tussen 25 en 34 jaar
- gemiddelde bestelling is 20 euro
- 80% van de bestellers blijft trouw aan 1 maaltijdbezorgdienst
- bijna driekwart van alle bestellingen worden geplaatst op vrijdag, zaterdag en zondag
- een derde van de klanten wil zijn maaltijd binnen 30 minuten na bestelling binnen hebben
Bestelredenen
Waarom kon deze markt zo groot worden? Kennelijk is er een groeiende behoefte aan compleet bereide maaltijden die tot aan de voordeurdrempel naar je toe worden gebracht. De belangrijkste redenen om te bestellen:
- geen zin om te koken (43% van alle bestellers)
- ineens trek (30%)
- geen tijd om te koken (28%)
- side dish voor een film- of game-night (25%)
- alternatief voor een gezinsdiner (24%)
Waarom je niet langer afhaalt
Vroeger haalde je je snacks, Chinees of pizza bij de ondernemer zelf. Dat er nu een schakel tussen zit (de maaltijdbezorger) is nog een vrij jong fenomeen. Waarom blijven de bestellers liever thuis in plaats van even snel de hap ter plekke op te halen?
- bestelling wordt toch gratis geleverd (51% van alle bestellers)
- bestelling wordt snel geleverd (48%)
- je krijgt korting als je bestelt (43%)
- online heb je een grote keuze aan restaurants (36%)
- voor het pure gemak (30%)
Top vijf geliefde keukens
Een maaltijdbezorger kan de warme waren overal vandaan halen voordat hij naar je toe rijdt. Een chique restaurant, een snackbar, een Italiaan of een pannenkoekenhuis, noem maar op. Welke keukens zijn momenteel het meest populair bij de bestellers?
- Italiaans (vooral pizza)
- Japans (voornamelijk rolls)
- Amerikaans (burgers en nog eens burgers, met kip, gehakt en kaas vooral)
- Chinees (wokgerechten, babi pangang)
- Indiaas (veel kip zoals chicken tikka massala of butter chicken)
Trendy tot en met
Welke gerechten zijn anno 2022 het meest trendy? Nee, geen pizza.
1 Pita falafel
2 Hamburger
3 Club Sandwich
4 Couscous
5 Poké Bowls
Vleesloos bestellen
Het toenemende aantal vegetarische en veganistische bestellers leidt ook hier tot een nieuwe trend. Vooral in het oosten en zuiden van Nederland groeit die trend sterk. Vleesvrij eten betekent dat vooral het volgende geliefd is en veel besteld wordt:
- Vegan Burger
- Vegan funghi piza
- Vegan pizza margherita
Kapsalon Döner
Liefst zeven van onze provincies hebben als favoriete bestelling de kapsalon döner op nummer één staan. Dat maakt de kapsalon tot de grootste bestelling van heel Nederland. Grappend wordt de kapsalon al het cultureel erfgoed van de toekomst genoemd. Het is dan ook een typisch Nederlands product, ‘geboren’ aan de Rotterdamse Schiedamseweg. Een van de nieuwe trends die varieert op de kapsalon is de ‘wassalon’. Die bestaat uit vis, döner kebab (dus geen shoarma) en pindasaus.
Welke trends zien we in 2022 opkomen?
Kip met een twist
Kip moet tegenwoordig gepaneerd. Als Korean Fried Chicken of Kip Katsu. Op de Poké Bowl of weggewerkt in lekkere salades, overal tref je de kip aan. Het is dan ook het enige vlees dat in Nederland nog een echt opgaande lijn laat zien. De hoenderen doen het goed bij de maaltijdbezorgers achterop.
Koude keuken
Cijfers laten zien dat bestellen voor het avondeten nog steeds wel op nummer 1 staat maar dat bestellen voor de lunch steeds grotere vormen begint aan te nemen. En dan kan de koude keuken worden aangerukt: lekkere sandwiches tonijn, knapperige nacho’s met guacamolesaus of gewoon verse broodjes, verrassend besmeerd. In de lunch hoeft niet altijd meer warm gegeten.
Klassieke hapjes met verbeteringen
Ook een trend is de klassieke gerechten net iets lekkerder gaan maken. De grote drie, friet, hamburgers en pizza’s, worden zo verrijkt. Frietjes krijgen soms een coating zodat ze langer knapperig blijven; heel handig omdat ze vaak onderweg wel iets van het krokante kunnen kwijtraken. En de hamburger krijgt z’n laagjes wat slimmer op elkaar zodat ze minder gaan lekken.
Beleeftrend
Uit eten gaan is voor de gezelligheid. Thuis eten bestellen is veel eerder voor het gemak. En toch is er een trend waarneembaar om ook de aangeleverde spullen iets meer karakter en gezelligheid mee te geven. Dat gebeurt nu al met mooi vormgegeven pizzadozen, een persoonlijk krabbeltje van de chefkok/cateraar en meer persoonlijke tintjes. Die geven een stukje gezelligheid mee aan je eten.
Meer aandacht voor wat je eet
Ook bij bestellers van eten vindt een omslag plaats. Geleverd eten moest vroeger niet te zout zijn, niet te vet of voorzien van te veel suiker. In 2022 zijn die zaken op de achtergrond geraakt. De trend is nu verweven met ‘beter’. Het eten dat je nu bestelt, wordt beoordeeld op plantaardige eiwitten of gezonde ingrediënten. Alles om je maar beter te kunnen concentreren, om beter te kunnen sporten of je gewoon beter te voelen. En die ingrediënten die dat dan verzorgen passen bij je persoonlijk en niet per se ook bij een ander. Zo mag de term junkfood het archief in en wordt de levering van eten een bijdrage aan beter presteren.
Niet langer alleen
Nog een trend is dat je met een ander samen eet. Vroeger bestelde je als je alleen was; hoefde je niet voor jezelf te koken. Als je dat wel deed, zat je maar alleen je kliekje op te eten. Nu is een maaltijd laten bezorgen iets waar je samen met je partner naar kunt uitkijken. In deze trend kiest nu al bijna 50% voor een bestelling om samen op te peuzelen.
After corona
Nog een trend is gek genoeg in de coronapandemie ontstaan. Je keuzevrijheid aan restaurants en soorten eten werd ineens heel veel groter. Maaltijdbezorgers kregen bijna 40 % meer ondernemers om voor te bezorgen dan voor maart 2020. Dat betaalt zich anno 2022 uit in een trend om ook eens buiten de lijntjes te gaan eten en iets te bestellen wat je eigenlijk niet kent. Zo wordt een bestelling ook nog eens spannend.